In de wereld van nu is tijd iets heel kostbaars en willen we in een split second zien waar de tekst over gaat. Maar hoe kun je de lezer dan in een split second triggeren, inspireren en jouw merk in zijn of haar hoofd laten graveren? Want die eerste indruk, die maak je maar één keer. In deze blog behandelen we wat het effect is van de aandacht van de lezer hebben én vasthouden.
Lezers hebben weinig tijd
Online lezen we heel anders dan op papier. Online wordt dit ook wel ’scannen’ genoemd. De gemiddelde lezer heeft weinig tijd, scrolt snel en bepaalt in no time of hij of zij doorscrolt of toch op jouw website of socials blijft ‘hangen’. Statistieken wijzen uit dat de meeste mensen maar een paar seconden besteden aan het bekijken van een webpagina voordat ze beslissen of ze blijven of niet. Als je dus niet snel de aandacht van je lezer kunt grijpen, zullen ze hoogstwaarschijnlijk afhaken.
Show, don’t tell
De manier waarop jij jouw boodschap beschrijft, is daarom van cruciaal belang. Als we het over ‘Show, don’t tell’ hebben, hebben we het over jouw merk letterlijk tot leven brengen. De manier hoe jij jouw boodschap in beeld brengt, heeft sterk van invloed op of hij of zij op jouw pagina blijft. We staan immers niet in de zaak of praktijk, dus we kunnen niet voelen wat dit met ons doet. En als je jouw doelgroep raakt, weet je één ding zeker: je boodschap is sterk en jouw doelgroep onthoudt je.

Zorg voor een duidelijke structuur en leesbaarheid
Structuur is essentieel om je lezer door je tekst te leiden. Dit helpt niet alleen bij de leesbaarheid, maar zorgt ervoor dat de lezer weet wat ze kunnen verwachten. Als de tekst een duidelijke indeling heeft, is het veel gemakkelijker voor de lezer om de informatie te begrijpen en zijn aandacht erbij te blijven houden. Dit maakt jouw tekst beter te scannen en helpt de lezer te focussen op de belangrijkste informatie zonder af te dwalen.
Betere SEO-ranking in Google en content
Google houdt van websites die gebruikers langer vasthouden. Het verhoogt de kans dat je pagina hoger scoort in de zoekresultaten. Hoe langer mensen op jouw website of content blijven ‘hangen’, des te groter de kans dat er ook andere producten en diensten worden bekeken en gekocht worden. Of het nu gaat om het kopen van een product, het invullen van een formulier of het inschrijven voor je nieuwsbrief. Als je in staat bent om de aandacht van je lezer te behouden, werkt dat in je voordeel voor je SEO en conversie.
Bouw een band op met je lezer
Een van de makkelijkste manieren om de aandacht van je lezer te krijgen is door te bloggen voor je business. Je neemt de lezer dan letterlijk mee in jouw merk, waardoor ze jouw merk helemaal gaan beleven. En niet geheel onbelangrijk: jij houdt de aandacht vast! Je moet dit dan wel vaak genoeg doen! Door regelmatig waardevolle informatie te delen, verhoog je de kans dat je in het geheugen van je klant als het ware gegrift wordt, wat betekent dat jij je boodschap goed verwoordt en interessant bent voor de lezer! Dit is essentieel voor het opbouwen van blijvende klantrelaties.
Zit je nu met de handen in het haar van frustratie?
Ontbreekt het je aan inspiratie?
Geen zorgen, stuur mij een berichtje en ik help jou graag aan genoeg variatie.