Schrijven. Hoe begin je?

Je hebt allemaal losse flodders in je hoofd zitten zonder duidelijk begin of einde. Hoe kun je van die hersenspinsels nou een goede tekst op papier zetten?

 

Stap 1: Plan drie keer schrijftijd in je agenda.
Een keer voor research, een keer voor het schrijven van je tekst en een keer voor de finishing touch. Naast dat de tekst van jou moet zijn, zul je soms ook feiten moeten opzoeken, zodat het wel klopt wat je vertelt. Daarom beginnen we met research. Lees en leer over onderwerpen waar je over wilt gaan schrijven. Doe dit ook weer niet te lang, anders raak je overspoeld met informatie en raak je de essentie van jouw tekst kwijt.

 

Stap 2: Zoek een plekje waar je je goed voelt en waar je ongestoord kunt schrijven aan je tekst. Leg je telefoon ver van je uit de buurt. Je notificaties uitzetten is nog beter. Neem een leeg vel papier of een leeg Word-document. Én natuurlijk een goede bak koffie, want die heb je nodig!

 

Stap 3: Bepaal je doelgroep.
Voor wie ga je schrijven? Schrijf dit als eerste op. Het is belangrijk dat je hierin zo specifiek mogelijk bent, dan is het straks makkelijker om jouw tekst te schrijven en meer conversie uit jouw tekst te halen.

Stap 4: Nu schrijf je alle losse eindjes die je in je hoofd hebt op.
Neem hier maximaal 10 minuten voor, anders blijf je in plaats van op je papier te lang in je hoofd zitten. Deze ‘braindump’ zorgt ervoor dat je dadelijk met een opgeruimd hoofd kunt schrijven. Kies nu een van de onderwerpen die je net voor jezelf hebt opgeschreven waar je het over wilt gaan hebben in je tekst. Begin met schrijven. Je hoeft hier nog niet na te denken over de volgorde, opmaak en spelling van je tekst. Belangrijk is dat je je creatieve denkvermogen nu niet remt. Verschillende netwerken in ons brein werken nauw samen om ideeën vorm te geven op papier. Dan is het beter dit proces niet te verstoren. Strakjes gaan we een mooi geheel van jouw tekst maken.

 

Stap 5: Nu laat je jouw tekst bewust even liggen.
Het is vrij normaal dat je ergens in je schrijfproces in een dipje komt, meestal is dat nu ongeveer. Dan heeft het ook geen zin om jezelf erdoor te pushen.Even afstand ervan nemen kan jouw inspiratie positief beïnvloeden. Door even wat anders te gaan doen maak je je zintuigen weer scherper. Ga wandelen, naar een stad of staar naar buiten met een kop koffie. Door je even op bezigheden te richten die niet veel van je denkvermogen vragen, komen je hersenen in theta-stand. Deze bewustzijnsstaat zorgt ervoor dat we niet alleen meer creativiteit en nieuwe ingevingen krijgen, het laadt ons ook nog eens op om met een frisse blik naar de tekst te kijken. Net zaten we nog in de bètastand, de stand van aandacht en concentratie.

 

Stap 6: Nu is het tijd om structuur aan te brengen in jouw tekst.
Je hebt al veel op papier en hebt je zintuigen weer op scherp en nieuwe inzichten opgedaan. Nu gaan we er een geheel van maken. Het is van cruciaal belang dat jouw tekst begrijpelijk leest en tegelijkertijd impact maakt. Als je de lezer niet genoeg triggert, is de kans groot dat hij je website verlaat en dus niet overgaat tot actie. Maak alinea’s. Alinea’s lezen overzichtelijker en maken het makkelijk om te ‘scannen’. Zorg dus dat je tekst een goede onderverdeling heeft. Last but not least maak je de tussenkoppen en de titel. Vaak kun je deze makkelijker bepalen als jouw tekst pas staat als een huis. Nog even de schrijffouten eruit halen en klaar om te publiceren!

 

Ik hoop dat dit stappenplan je gaat helpen!

Hoe vaker je dit doet, des te meer potentiële klanten jij naar je toetrekt.
Kom je er niet uit, of weet je niet waar je het over moet hebben? Ik denk graag met je mee hoe we jouw boodschap kunnen versterken!