Wanneer gebruik je ‘u’ en wanneer gebruik je ‘je’?

Er wordt wel eens getwijfeld tussen ‘u’ en ‘je’. In de relatie tussen de lezer en de verkoper is de aanspreekvorm meer van invloed dan je misschien denkt. Wanneer gebruik je nu welke vorm en waarom is het belangrijk om dit goed te doen, daar gaan we in dit blog dieper op in.

Wat is het verschil tussen ‘u’ en ‘je’?
‘U’ is formeel en wordt vaak gebruikt om respect te tonen, vooral als je iemand niet goed kent of als je met een ouder persoon spreekt.
‘Je’ is de informele vorm en geeft aan dat er een informele, vaak persoonlijke relatie is tussen de spreker en de luisteraar.

Er zijn drie factoren: formaliteit, status en solidariteit die bepalen of je kiest voor ‘je’ of ‘u’. Status wordt bepaald door te kijken naar leeftijd en maatschappelijke positie. Als iemand ‘hoger’ staat, omdat hij of zij ouder is of omdat hij/zij jouw baas is, dan is de kans groter dan je ‘u’ zegt. Solidariteit gaat over het gevoel van gelijkheid, en formaliteit gaat over het karakter van een specifieke situatie.

Wanneer gebruik je ‘u’?
Als je iemand aanspreekt die je niet goed kent of met wie je een zakelijke relatie hebt, gebruik je ‘u’. Dit geldt voor zowel klanten als collega’s in een formele werkomgeving. Ook bij de eerste kennismaking of in professionele communicatie is ‘u’ de juiste keuze. In veel gevallen wordt ‘u’ gebruikt wanneer je tegen iemand praat die ouder is dan jij, vooral als je deze persoon niet goed kent. Dit toont respect voor de ervaring en autoriteit van de ander. Zoals bijvoorbeeld in rollen als:
leraren, artsen of managers, wordt vaak ‘u’ gebruikt. Dit weerspiegelt de formele afstand die met autoriteit gepaard gaat. In zakelijke brieven, e-mails of documenten is het gebruik van ‘u’ de norm, tenzij anders afgesproken. Dit draagt bij aan een professionele toon.

Wanneer gebruik je ‘je’?
‘Je’ wordt gebruikt in informele situaties, bijvoorbeeld wanneer je met vrienden, familie of mensen van jouw eigen leeftijd spreekt. Het gebruik van ‘je’ geeft aan dat er een ontspannen en persoonlijke relatie is tussen de spreker en de luisteraar. Als je iemand al langer kent, bijvoorbeeld een collega met wie je op een informele manier omgaat, kun je vaak ‘je’ gebruiken. Dit hangt af van de cultuur binnen de organisatie of de persoonlijke voorkeuren. In sommige gevallen kan de lijn tussen ‘u’ en ‘je’ vervagen, naarmate de relatie zich verder ontwikkelt.

De overgang van ‘u’ naar ‘je’
Omdat we online steeds meer naar gelijkheid streven, wordt er het meeste in de ‘je’ vorm gesproken, wat de grens tussen ‘u’ en ‘je’ soms vervaagt. In de meeste gevallen geeft een gesprekspartner vanzelf al aan wanneer het tijd is om van ‘u’ naar ‘je’ over te schakelen. Bijvoorbeeld door het zelf te doen of door een opmerking te maken. Hier kan zelfs als een teken van vertrouwen worden opgemerkt. Wanneer deze overgang plaatsvindt, is het belangrijk om de sociale normen en de gewenste relatie te respecteren.

Hoe kies je de juiste vorm?
De keuze tussen ‘u’ en ‘je’ is van grotere invloed op het voorkomen van jouw bedrijf dan je denkt; het is een strategische beslissing met gevolgen voor je merkbeleving. Als je je doelgroep goed kent en weet waar je met je merkidentiteit naartoe wilt, kun je van een optimale klantervaring spreken. Gebruikers zoeken op een manier die overeenkomt met hoe ze zelf spreken op het web. Wees daarom zo consistent mogelijk en gebruik steeds dezelfde aanspreekvorm online. Niet alleen binnen één pagina, maar op je hele website én content. Dit verhoogt de geloofwaardigheid en geeft de lezer vertrouwen.

Ik hoop dat ik je vooruit heb kunnen helpen. Vind je de juiste aanspreekvorm nog lastig?
Laten we het erover hebben!